Podstawy PHP
Temat 1 - Wprowadzenie do pisania skryptów PHP (2010 r.)
W tym rozdziale:
|
Czym jest PHP? Pocz?tki PHP si?gaj?
roku 1995, gdy Rasmus Lerdorf utworzy? zbiór skryptów i nazwa? go
PHP/FI, czyli "Personal Home Page / Forms Interpreter". Kolejne
wersje powstaj? do dnia dzisiejszego. Każda kolejna wersja rozszerza
mo?liwo?ci jzyka. Składnia PHP głównie opiera się na języku Perl,
ma tak?e wiele cech takich języków jak C czy Java. Jego istotną
cech? jest mo?liwość zagnieżdżania w kodzie HTML, co czyni go
bardzo wygodnym narzędziem do wydajnego tworzenia serwisów WWW. PHP
jest bardzo elastycznym j?zykiem. Z jednej strony jest prosty do
nauczenia si?, a z drugiej oferuje du?e możliwości
zaawansowanemu programi?cie.
PHP umożliwia pisanie skryptów typu klient-serwer, czyli wykonywanych po stronie serwera i udostępnia u?ytkownikowi tylko to, co jest potrzebne do wyświetlenia efektu dzia?ania skryptu. PHP umożliwia współpracę z formularzami, obsługą cookie, sesji, wysyłanie plików na serwer, obsługą baz danych. PHP sprawia, ?e strony internetowe stają się dynamiczne, odpowiadające zachowaniu lub potrzebom użytkownika. Zagnieżdżanie kodu PHP w HTML Skrypty języka PHP możemy umieścić wewnątrz kodu strony pisanej w j?zyku HTML. Skrypt umieszczamy pomiędzy znacznikami rozpoczęcia i zako?czenia.
Pliki zawierające skrypty PHP muszą mieć rozszerzenie php (np. index.php). Tylko wtedy serwer WWW skieruje skrypty do interpretera. W odróżnieniu od plików html nie mo?na sprawdzi? poprawno?ci dzia?ania plików php bez wywo?ania ich za pomoc? protoko?u http. Krótko mówiąc - tworząc strony internetowe w HTML możemy otworzyć je w przeglądarce (np. poprzez podwójne kliknięcie), która interpretuje kod HTML i wyświetla stronę WWW. W przypadku PHP musimy plik umieścić na serwerze (gdzie jest obecny interpreter PHP) i wywo?ywa? stron? poprzez serwer WWW, czyli za pomoc? adresu rozpoczynaj?cego si? od http. Napiszemy skrypt, który b?dzie osadzony w dokumencie html:
?wiczenie 1_1 - Wyświetlenie napisu generowanego przez skrypt osadzony w dokumencie HTML
Polecenie echo, kończenie linii poleceń Interpreter PHP wysyła do przeglądarki
u?ytkownika tylko efekt dziaania skryptu (kod HTML). W skrypcie dla przesłania treści do
przeglądarki (wyświetlenia np. tekstów) używa się polecenia echo. <?php <?php Umieszczanie kodu HTML w skrypcie PHP W poleceniu echo można umieścić cały kod strony pisany w HTML-u.
?wiczenie 1_2 - Wyświetlenie napisu generowanego przez skrypt, w którym został osadzony kod HTML
Wyświetlanie informacji o błędach w skrypcie Interpreter PHP może informował programistę o
wykrytych błędach (min. składni) w uruchomionym skrypcie. Informacja
taka zawiera numer wiersza skryptu, dlatego wygodnie jest do pisania
skryptów stosował edytor, który numeruje wiersze. <?php
?wiczenie 1_3 - Wy?wietlenie komunikatu o b??dzie sk?adni
Mo?na tak skonfigurowa? interpreter PHP, aby nie
generowa? on komunikatów o błędach. Operacja ta jest wręcz zalecana
ze wzgl?du na bezpiecze?stwo serwera. Osoby postronne nie powinny
mie? dost?pu do informacji o błędach, gdyż w taki sposób mogł
otrzyma? informacje o strukturze witryny, co z kolei naraża serwer
na ataki.
Komentarze w kodzie PHP W trakcie pisania d?u?szych programów warto
opisywa? ich fragmenty, np. za co który jest odpowiedzialny. W PHP
mamy do dyspozycji dwa rodzaje komentarzy:
Deklarowanie zmiennych, wyświetlanie wartości zmiennych Zmienne to elementy programu, za które możemy w dowolnym
miejscu podstawia? ró?ne warto?ci. Zmienne s? wa?nym elementem programowania w
ka?dym j?zyku. Nazwy zmiennych:
?wiczenie 1_4 - Wyświetlenie wartości zmiennych
Jaki jest więc sens użycia apostrofu w poleceniu
echo? Jeżeli w poleceniu echo użyjemy cudzysłowu i chcieliby?my za pomocą tego cudzysłowu wysłać cudzysłów do przegl?darki, musimy użyć znaku dossowności, np. <?php W przeciwnym wypadku cudzysłów bez znaku dos?owno?ci (\) zostanie potraktowany jako element zamykaj?cy polecenie echo. Nazwy zmiennych PHP rozró?nia wielkoąść znaków, dlatego zmienne zapisane w
nast?puj?cy sposób nie s? to?same: $A i $a - są to dwie różne zmienne.
|
Do zapamiętania
|
|