| Czym jest instrukcja warunkowa? Nie ma 
			józyka programowania, który nie posiadaóby w swojej strukturze 
			instrukcji warunkowych. Piszóc jakikolwiek program przygotowujemy go 
			na reakcje w odpowiedzi na zachowanie użytkownika. Program sprawdza, 
			jak zachowaó sió uóytkownik, np. co wpisaó w pole tekstowe, które 
			pole wybraó, w który przycisk kliknów, nastópnie wykonuje akcję 
			(kod), który w zamierzeniu programisty ma się wykonać w odpowiedzi 
			na oczekiwane zdarzenie. 
 Skóadnia instrukcji warunkowej if
 Składnia instrukcji warunkowej if przedstawia 
			nastópujący wzór: if(warunek){
 instrukcje, które majó się wykonaó,
 gdy warunek jest spełniony;
 }else{
 instrukcje, które majó się wykonać,
 gdy warunek nie jest spełniony;
 };
 Przeanalizujmy nastópujócy kod skryptu:  Rys. 3_1 - Przykóad instrukcji if ... 
			else ...
 Efektem dziaóania powyószego skryptu bódzie napis 
			"Liczba większa od zera" gdyż warunek $liczba>0 został spełniony.  Operatory porównania Bardzo czósto bódziemy porównywaó wartości 
			zmiennych. W tym celu skorzystamy z następujących operatorów: 
				
				== (dwa znaki 
				równoóci) - porównanie dwóch zmiennych, czy są równenp.: if ($zmienna1 == $zmienna2)
 oznacza:
 jeóeli $zmienna1 ma taką samą wartość, jak $zmienna2
				!= (wykrzyknik i 
				znak równoóci) - porównanie dwóch zmiennych, czy nie są równenp.: if ($zmienna1!=$zmienna2)
 oznacza:
 jeóeli $zmienna1 nie równa sió $zmienna2
				=== (trzy znaki 
				równoóci) - porównanie dwóch zmiennych pod wzglódem ich typów i 
				wartoócinp.: if($zmienna1===$zmienna2)
 oznacza:
 jeóeli $zmienna1 i $zmienna2 są tego samego typu (np. tekst) i 
				przechowujó te same wartoóci
				> (znak 
				wiókszoóci) - porównanie dwóch zmiennych, czy pierwsza jest 
				wióksza od drugiejnp.: if ($zmiena1>$zmienna2)
 oznacza:
 jeóeli $zmienna1 jest większa od $zmienna2
				< (znak 
				mniejszoóci) - podobnie, jak wyóej, lecz o przeciwnym znaczeniu
				>= (znak 
				wiókszoóci i znak równoóci) - porównanie dwóch zmiennych, czy 
				pierwsza jest wióksza lub równa drugiejnp.: if ($zmienna1>=$zmienna2)
 oznacza:
 jeóeli $zmienna1 jest wióksza lub równa $zmienna2
 Jeóeli porównujemy wartość zmiennej z ciągiem 
			tekstowym, tekst powinien być umieszczony w pomiódzy znakami 
			cudzysóowu:if($zmienna=="Ala") ...
 Operatory logiczne 
				
				or (lub) - 
				alternatywanp.: if ($zmienna1 ==2 or  $zmienna2 
				==2)
 oznacza:
 jeóeli $zmienna1 jest równa liczbie dwa, lub $zmienna2 jest 
				równa liczbie 2
				and (i) - 
				koniunkcja np.: if ($zmienna1==1 and $zmienna2==1)
 oznacza:
 jeóeli $zmienna1 równa sió liczbie 1 i $zmienna2 równa się 
				liczbie 1
 Odbieranie zmiennych z formularzy, funkcja 
			empty W zadaniu z poprzedniej części użytkownik 
			rozwiózując test nie musiał zaznaczać (wypełniać) wszystkich pól. 
			Jeźeli pozostawił puste pole, nie nastąpiło przekazanie zmiennej. Co 
			się stanie, gdy będziemy próbowaó w skrypcie odwołać się do 
			zmiennej, która nie istnieje?Interpreter moóe wygenerowaó komunikat o bółędzie:
  Rys. 3_2 - Komunikat o braku istnienia 
			zmiennej o nazwie "zmienna"
  Rys. 3_3 - Skrypt generujący powyższy 
			komunikat
 W powyószym skrypcie linia polecenia
			error_reporting(E_ALL); powoduje 
			wyówietlenie wszystkich bóódów, takóe tych, które nie só krytycznymi 
			jeóeli chodzi o dziaóanie skryptu. Jak widaó, skrypt nie przerwaó 
			dziaóania, zostaóo wyówietlone zdanie "Wyówietlam wartoóó zmiennej".
			 Zmienne z formularzy będziemy odbierać w 
			nastópujący sposób: 
			if(empty($_POST['nazwa_zmiennej')){
 $nazwa_zmiennej="";
 }else{
 $zmienna=$_POST['nazwa_zmiennej'];
 };
 Powyósza linia kodu oznacza:Jeóeli jest pusta (empty) zmienna o nazwie "nazwa_zmiennej" 
			przekazywana metodó POST (czyli nie ma óadnej wartoóci),
 to przypisz zmiennej o nazwie "nazwa_zmiennej" wartoóó znaku pustego 
			"" (pole tekstowe o zerowej dóugoóci),
 w przeciwnym wypadku
 przypisz zmiennej o nazwie "nazwa_zmiennej" takó wartoóó, jaka 
			zostaóa przesóana metodó POST.
 Powyósze deklaruje istnienie zmiennej o nazwie "nazwa_zmiennej" 
			bez wzglódu na to, czy została ona przesłana przez formularz, czy 
			teó nie. Można więc odwoływać się do tej zmiennej w kaódym miejscu 
			kodu, co nie będzie powodowało generowania komunikatu o błędzie.  W powyższym przykładzie moóe być zastosowana 
			równieó funkcja isset(); wynikiem jej dziaóania jest "prawda", jeżeli zmienna istnieje, 
			choóby o pustej wartoóci, "faósz", jeóeli zmienna nie istnieje.
 Zaleca sió w trakcie pisania skryptów stosowania 
			linii: error_reporting(E_ALL); dla 
			wyówietlenia wszystkich ewentualnych bóódów. Po zakończeniu 
			edytowania skryptu, należy powyższą linię zamienić na znaną
			error_reporting(0);  ówiczenie 3_1 - Przykóad prostego testu 
				
				Naleóy umieóció na swoim koncie WWW plik 
				03_01.php i 03_01a.php (do pobrania tutaj 
				03_01.zip).
				Na podstawie analizy dostarczonego kodu i komentarzy, należy 
				przygotowaó Zadanie 2. Funkcja exit(); Jeóeli oczekiwany warunek nie został spełniony lub powstał 
			przewidziany bóód, a co za tym idzie dalsze wykonywanie skryptu jest 
			pozbawione sensu, możemy zatrzymaó dalsze analizowanie kodu poprzez 
			użycie funkcji exit(); if($zmienna!="Ala"){
 exit();
 };
 Instrukcja switch Instrukcja ta upraszcza wielokrotne użycie instrukcji if. Skóadnia tej instrukcji wygląda następująco:
 switch ($zmienna){
 case "wartość porównywana 1": {polecenia, gdy spełniony warunek równści; break;}
 case "wartość porównywana 2": {polecenia, gdy spełniony warunek 
			równoóci; break;}
 default: {polecenia, gdy nie został spełniony żaden z powyższych 
			warunków;break;}
 };
 Instrukcja break; powoduje 
			przerwanie dziaóania instrukcji, gdy zostanie speóniony warunek.
			 ówiczenie 3_2 - Uóycie instrukcji switch 
				
				Naleóy umieścić na swoim koncie WWW plik 
				03_02.php i 03_02a.php (do pobrania tutaj 
				03_02.zip).W pliku 03_02a.php naleóy doóoóyó obsługą kilku kolejnych 
				kolorów (informacjó o tym, jakie kolory zostały doóóczone proszę 
				umieócić na widocznym miejscu w formularzu). Zadanie 2 - Test z wybranego przedmiotu z 
			podsumowaniem poprawnoóci odpowiedzi  
				Należy wykorzystać test przygotowany w poprzednim zadaniu.Należy odebrać zmienne z formularza po uprzednim 
				sprawdzeniu, czy zmienna została przesłana. W przeciwnym wypadku 
				należy tej zmiennej przypisać wartośó pustego znaku. Skrypt powinien sprawdzió poprawność udzielonych odpowiedzi 
				i wyówietlić sumó uzyskanych punktów.Skrypt powinien wystawić ocenę wedóug zaóoóonej skali. Skrypt powinien przy kaódym pytaniu udzielać informacji, czy 
				odpowiedó na to pytanie zostaóa udzielona prawidłowo. W wypadku 
				braku prawidóowej odpowiedzi skrypt powinien poinformowaó, jaka 
				była oczekiwana odpowiedź.  |