| Pętle 
			Pętle sę zbiorem instrukcji, ktęre są wykonywane przez program 
			wielokrotnie. Aby nie przepisywaę wiele razy tego samego bloku 
			poleceń, można umieścić go w pętli. Program powtarza pętlę określoną 
			liczbę razy przez co wykonuje wiele razy dany blok poleceń. W pewnym 
			sensie pętla jest instrukcję warunkowę, ktęra wykonuje kod dotąd, 
			dopęki warunek jest spełniony. Pętla while Skęadnia pętli while wygląda następujęco: while(warunek){
 polecenia, ktęre zostaną wykonane dotąd, dopóki warunek jest 
			speęniony;
 };
 Stosując pętle należy uważąć, aby program się nie 
			"zapętlił", czyli warunek musi być tak skonstruowany, aby pętla była 
			ukoęczona. <?phpwhile(5>1)
 {
 echo'dziaęa';
 };
 ?>
 Powyższa pętla jest błędnie zbudowana, gdyż 
			warunek 5>1 jest zawsze spełniony, dlatego pętla nie ma końca. PHP 
			ma wbudowany system zabezpieczeń przed takimi przypadkami. Program 
			będzie się wykonywaę przez 2 minuty (standardowe ustawienia PHP). Po 
			tym czasie zostanie wyęwietlony komunikat o błędzie. Lepiej nie 
			prębowaę - uęycie procesora 100 % :)Wyprębowaę moęna za to dziaęanie poniższego skryptu.
 <?php$licznik=5;
 while($licznik>0)
 {
 echo"$licznik, ";
 $licznik--;
 //zmniejszenie wartoęci 
			zmiennej $licznik o jeden
 };
 ?>
  Rys. 5_1 - Efekt działania powyższego 
			skryptu
 Polecenia w pętli zostały wykonane 5 razy. Wartoęę 
			zmiennej $licznik zostaęa pomniejszona o jeden przy każdym obrocie 
			pętli, stęd warunek $licznik>0 jest spełniony do pewnego czasu.  ęwiczenie 5_1 - Wypisanie liczb od zadanej 
			wartoęci do zera 
				
				Naleęy umieęcię na swoim koncie WWW plik 
				05_01.php (do pobrania tutaj 
				05_01.zip).
				Naleęy uruchomić skrypt i obejrzeć efekt jego dziaęania. 
				Naleęy przeanalizować budowę skryptu zwracając szczególną uwagę 
				na objaęnienia umieszczone w komentarzach.  Zadanie 4 - Wypisanie liczb od zadanej 
			wartoęci do zera z okreęlonym skokiem 
				
				Naleęy przygotowaę plik o nazwie zadanie04.php i opublikowaę go 
				na swoim koncie.
				Powinien zostać wyświetlony formularz z dwoma polami tekstowymi, 
				w pierwsze pole wpisujemy liczbę, w drugim wartoęę skoku.
				Skrypt powinien wyświetlić liczby od zadanej do zera o zadanym 
				skoku.
				Program powinien być przygotowany na następujące błędy 
				uęytkownika:- brak podanej liczby lub wartości skoku,
 - podanie liczby ujemnej (program ma obsłużyć tylko liczby 
				dodatnie),
 - sytuację, gdy wartoęę skoku jest większa od podanej liczby,
 - podana liczba lub skok nie sę liczbami (rozwięzanie znajduje 
				się w ęwiczeniu 5_2 - ponięcej - uwaga problem kropki i przecinka 
				oraz problem ewentualnego wielokrotnego ich uęycia),
 - zamieniaę przecinek na kropkę w ułamkach dziesiętnych 
				(informacja - patrz poniżej - wskazęwka),
				Przykęad dziaęania skryptu znajduje się
				
				tutaj (konieczne jest poęęczenie z Internetem). Wskazęwka: W trakcie testowania poprawnoęci zadania przy użyciu ułamków 
			dziesiętnych naleęy pamiętać, ię separatorem dziesiętnym w PHP jest 
			kropka (nie przecinek). Aby jednak przygotować skrypt na ewentualne 
			bęędy uęytkownika, moęna zamienię wpisany przecinek na kropkę, 
			wykonuje to następujęca linia polecenia (wykorzystuje funkcję
			str_replace(); ktęra wyszukuje w cięgu 
			tekstowym (trzeci argument funkcji) zadane fragmenty (pierwszy 
			argument tej funkcji) i zamienia je na inny fragment (drugi argument 
			tej funkcji).
 $liczba = str_replace (",", 
			".", $liczba);  Jeżeli użytkownik wpisać wielokrotnie znak kropki 
			lub przecinka wykonanie zadania nie będzie możliwe. Istnieje więc 
			moęliwoęę zliczenia, ile razy zostaę uęyty poszukiwany znak w 
			podanym cięgu tekstowym. Pętla for Zasada dziaęania pętli for jest taka sama. Obie 
			pętle ręnię się jedynie składnię: for(wartośść poczętkowa 
			licznika obrotu pętli; warunek; skok zwiększenia licznika){
 polecenia, które zostaną wykonane dotęd, dopęki warunek jest 
			speęniony
 };
 <?for($licznik=5;$licznik>=0;$licznik--)
 {
 echo"$licznik, ";
 };
 ?>
 W powyęszej pętli w jej argumentach określamy 
			wszystkie warunki jej wykonywalnoęci. Stosowanie pętli while lub for zależy praktycznie tylko od wygody 
			programisty.
 Przerwanie działania pętli - instrukcja break; 
			i continue; Istnieją sytuacje, w ktęrych trudno jest 
			przewidzieć, jak długo pętla będzie się wykonywać. Może również 
			nastąpić sytuacja, gdy dalsze wykonywanie pętli nie jest już nam 
			potrzebne, gdyę otrzymalięmy interesujący nas wynik. Aby przerwać 
			działanie pętli pomimo, ię warunek główny (argument pętli) jest 
			nadal speęniany, służy znana nam już instrukcja
			break; Instrukcja ta może być wykorzystana również do przerwania 
			działania pętli, jeżeli wydaje się, ię pętla w ogóle się nie 
			zakończy (zapętlenie).
 Moęe się ręwnieę zdarzyę, ęe chcemy zrezygnowaę (przy występieniu 
			pewnych warunkęw) z wykonywania jednego obrotu pętli, nie 
			wstrzymujęc caęego jej biegu (wstrzymanie aktualnej iteracji pętli), 
			w tym celu uęyjemy instrukcji continue;
 ęwiczenie 5_2 - Znalezienie największego 
			wspęlnego dzielnika 
				
				Naleęy umieęcię na swoim koncie WWW plik 
				05_02.php (do pobrania tutaj 
				05_02.zip).
				W analizie kodu należy zwrócić uwagę na wykorzystanie instrukcji 
				break; oraz wyrażenie regularne ereg(); Więcej informacji i zastosowaę 
				wyrażeń regularnych spotkamy w kolejnych tematach.
				 Zadanie 5 - Wypisanie dzielników 
				
				Naleęy umieęcię na swoim koncie WWW plik 
				zadanie05.php.
				Formularz powinien wyświetlić jedno pole tekstowe. Po wpisaniu 
				dodatniej liczby caękowitej w to pole formularza skrypt powinien 
				wyęwietlić wszystkie dzielniki podanej liczby. (Przykład 
				działania skryptu znajduje się
				
				tutaj - wymagane poęęczenie z Internetem).
				Należy się zastanowić, czy w tym zadaniu jest miejsce na użycie 
				instrukcji break? Należy napisać odpowiedź.    |