Kontakt «
Fajne «
Kalendarz «
-
grudzień 2025 Pn Wt Śr Cz Pi So Nd 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Imieniny «
Sonda «
- Jakiego języka programowania chcesz się uczyć?
| grudzień 2025 | ||||||
| Pn | Wt | Śr | Cz | Pi | So | Nd |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
| 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
| 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
| 29 | 30 | 31 | ||||
zad. offline
Przykład: Podaj miarę kąta w stopniach: 90 Kąt 90 stopni to kąt wypukły prosty.
Przykład: Podaj pierwszy bok trójkąta: 3 Podaj drugi bok trójkąta: 4 Podaj trzeci bok trójkąta: 5 Z odcinków o długościach 3, 4, 5 można zbudować trójkąt.
Przykład: Podaj liczbę: 8 Liczba 8 jest parzysta.
Przykład Ile masz lat: 9 Jesteś jeszcze dzieckiem.
Przykład: Podaj liczbę podpierwiastkową: -4 Nie istnieje pierwiastek z liczby ujemnej. Podaj inną liczbę: 4 Pierwiastek kwadratowy z liczby 4 wynosi 2
Przykład Podaj długość prostokąta: 3 Podaj szerokość prostokąta: -8 Szerokość prostokąta nie może być liczbą ujemną. Podaj inną liczbę: 4 Pole prostokąta o wymiarach 3x4 wynosi 12 (jednostek kwadratowych)
Przykład: Podaj liczbę danych: 3 Podaj 1 liczbę: 4 Podaj 2 liczbę: 1 Podaj 3 liczbę: 2 Średnia arytmetyczna wprowadzonych liczb to: 2.33 Mediana wprowadzonych liczb to: 2.00
Program obliczający pole wybranej figury. Menu: 1 - Pole kwadratu. 2 - Pole prostokata. 3 - Pole trapezu. 4 - Koniec Wybierz opcję: 1 Podaj bok kwadratu: 4 Pole kwadratu o boku 4 wynosi 16 (jednostek kwadratowych) 1 - Pole kwadratu. 2 - Pole prostokata. 3 - Pole trapezu. 4 - Koniec Wybierz opcje: 4 Do zobaczenia!
Witaj w grze papier, nożyczki, kamień. 1 - papier 2 - nożyczki 3 - kamień 4 - koniec Runda 1 - wybierz opcję: 2 Wybrałeś nożyczki Komputer wybrał papier Brawo wygrałeś. Zdobyłeś 1 pkt. Aktualny wynik: 1:0 1 - papier 2 - nozyczki 3 - kamień 4 - koniec Runda 2 - wybierz opcję: 4 Zakończyłeś grę z wynikiem 1:0 Do zobaczenia!
|
|
Napisz funkcję kwadrat(bok), która rysuje kwadrat. Parametr bok określa długość boku kwadratu |
|
|
Napisz funkcję kwadraty(bok), która rysuje kwadraty pokazane na rysunku. Parametr bok określa bok małego kwadratu. |
|
|
Napisz funkcję bezparametrową okno(). Zadbaj o to, żeby wrócić zółwiem do punktu, z którego zaczął rysować. W funkcji wykorzystaj wcześniej zdefiniowane funkcje. |
|
|
Napisz funkcję kwadrat(bok), która rysuje kwadrat. Parametr bok określa długość boku kwadratu |
|
|
Napisz funkcję murek(ile, bok), która rysuje murek. Parametr ile określa długość murka, a bok długość pojedynczego kwadratu. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji murek(8,20). |
|
|
Napisz funkcję piramida(ile, bok), która rysuje piramidę. Parametr ile określa liczbę kwadratów w podstawie, a bok długość boku kwadratu. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji piramida(8, 20). |
|
|
Wykombinuj sam funkcję piramida2(ile, bok), która rysuje piramidę złożoną z trojkątów. Parametr ile określa liczbę trójkątów w podstawie, a bok długość boku trójkąta. Zadanie można rozwiązać na dwa sposoby - używając bądź nie używając pierwiastków. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji piramida2(5, 50). |
|
|
Napisz funkcję koperta(a), która rysuje kopertę. Parametr a określa długość boku koperty. Rysunek przedstawia wywolanie funkcji koperta(50). |
|
|
Napisz funkcję koperta(a, ile), która rysuje ile kopert rozmieszczonych jak na rysunku. Parametr a określa długość pojedynczej koperty, natomist ile przyjmuje wartość od 1 do 10. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji koperta(50, 2). |
|
|
Rysunek przedstawia wywołanie funkcji koperta(50, 3). |
|
|
Rysunek przedstawia wywołanie funkcji koperta(50, 4). |
|
|
Napisz funkcję trojkat(a, color), która rysuje trójkąt równoboczny. Parametr a określa długość boku trojkąta, a color kolor wypełnienia. Rysunek przedstawia wywolanie funkcji trójkąt(50, "red"). |
|
|
Napisz funkcję kwadrat(a, color), która rysuje kwadrat. Parametr a określa długość boku kwadratu, natomiast color kolor wypełnienia. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji kwadrat(80, "orange"). Rysowanie kwadratu zacznij ze środka jego boku. |
|
|
Napisz funkcję bombka(r), która rysuje bombkę pokazaną na rysunku. Parametr r określa długość promienia bombki. Rysunek przedstawia wywolanie funkcji bombka(100). Rysowanie bombki zacznij ze środka koła. |
|
|
Rysunek przedstawia wywołanie funkcji bombka(150). |
|
|
Napisz funkcję zegar(r), która rysuje zegar pokazany na rysunku. Parametr r określa długość promienia tarczy zegara. Rysunek przedstawia wywolanie funkcji zegar(100). Zadbaj o to, aby mała wskazówka zegara była wychylona proporcjonalnie do dużej. |
|
|
Rysunek przedstawia wywołanie funkcji zegar(200). |
|
|
Napisz funkcję trojkat(a), która rysuje trójkąt równoboczny o boku a. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji trojkat(100). |
|
|
Napisz funkcję daszek(a), która rysuje 3 trójkąty równoboczne, z których największy ma bok a, natomiast pozostałe dzielą największy bok trójkąta na równe części. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji daszek(100). |
|
|
Napisz funkcję cegla(a). Parametr a określa długość cegły będąca dwukrotnością jej wysokości. Rysunek przedstawia wywołanie cegla(100). |
|
|
Napisz funkcję polcegly(a), która rysuje półcegły o boku a. Rysunek przedstawia wywołanie polcegly(100) |
|
|
Napisz funkcję murek1(ile, rozmiar), Parametr ile określa liczbę cegieł, natomiast rozmiar długość pojedynczej cegły. Rysunek przedstawia wywołanie murek1(3, 50). |
|
|
Napisz funkcję murek2(ile, rozmiar) rysującą murek zaczynający się i kończący połówką cegły. Parametr ile określa łączną liczbę całych cegieł, natomiast rozmiar długość pojedynczej cegły. Rysunek przedstawia wywołanie murek2(3, 50). |
|
|
Napisz funkcję scianka(ile, rozmiar) rysującą sciankę składającą się z dwóch rzędów cegieł - murek1 oraz murek2. Parametr ile określa liczbę cegieł w podstawie, natomiast rozmiar długość pojedynczej cegly. Rysunek przedstawia wywołanie ścianka(4, 50). |
|
|
Napisz funkcję sciana(w, ile, rozmiar) rysującą scianę składającą się z w ścianek. Parametr ile określa liczbę cegieł w podstawie, natomiast rozmiar długość pojedynczej cegly. Rysunek przedstawia wywołanie ściana(3, 4, 40). |
|
|
Napisz funkcję wieza(w, ile, rozmiar) rysującą wieżę pokazaną na rysunku. Parametr w określa wysokość ściany składającej się w ścianek, natomiast rozmiar długość pojedynczej cegly. Rysunek przedstawia wywołanie wieza(4, 3, 50). Dach wieży wystaje o długość połowy cegły z jednej i drugiej strony. |
|
|
Korzystając z powyższego zadania przygotuj animację. |
|
|
Napisz funkcję flaga(r, k). Parametr r określa długość drążka flagi, natomiast k długość boku kwadratu. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji flaga(100, 40) |
|
|
Napisz funkcję flagi(ile,r, k). Parametr ile określa liczbę flag, a r długość drążka flagi, natomiast k długość boku kwadratu. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji flagi(10,100,40). |
|
|
Napisz funkcję kwadrat(a). Parametr a określa długość boku kwadratu. Zauważ, że żółw rysuje ze środka boku kwadratu. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji kwadrat(50) |
|
|
Napisz funkcję flaga(r, k). Parametr r określa długość drążka flagi, natomiast k długość boku kwadratu. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji flagi(150, 50). |
|
|
Napisz funkcję flagi(ile, r, k). Parametr ile określa liczbę flag, r długość drążka flagi, natomiast k długość boku kwadratu. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji flagi(6, 150,50). |
|
|
Napisz funkcję flagi_los(ile, r, k) rysującą ile flag o losowym kolorze wokół ich środka symetrii. Parametr ile określa liczbę flag, r długość drążka flagi, natomiast k długość boku kwadratu. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji flagi_los(8, 150,50). |
|
|
Napisz funkcję prostokat(d, w, c). Parametr d określa szerokość, w wysokość prostokąta, natomiast c kolor wypełnienia. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji flaga(80, 50, "red") |
|
|
Napisz funkcję prostokat2(d, w). Parametr d określa szerokość, w wysokość prostokąta podzielonego w połowie na dwa pasy w barwach narodowych. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji prostokat2(80, 50) |
|
|
Napisz funkcję flaga(r, d, w). Parametr r określa długość drążka flagi, d długość, w szerokość prostokąta podzielonego w połowie na dwa pasy w barwach narodowych. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji flaga(105, 80, 50) |
|
|
Napisz funkcję flagi(ile) rysującą ile flag równo rozmieszczonych wokół środka. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji flagi(10). |
|
|
Napisz funkcję animacja(ile). Parametr ile określa liczbę obracających się flag. Obrazek przedstawia wywołanie funkcji animacja(6). |
|
|
Napisz funkcję gwiazda(k, r). Parametr k określa liczbę ramion gwiazdy, natomiast r długość ramienia. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji gwiazda(20, 60) |
|
|
Napisz funkcję gwiazdki(ile), która rysuje ile ramienną gwiazdę o długości 100. Małe gwiazdki o losowym kolorze mają tą samą liczbę ramion i są oddalone od środka o 140, długości ich ramion wynoszą 20. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji gwiazdki(20). |
|
|
| Napisz funkcje bezparametrową: p() rysującą wielką literę P koloru granatowego. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji p(). |
|
|
| Napisz funkcję bezparametrową m() rysującą wielką literę M koloru granatowego. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji m(). |
|
|
| Napisz funkcję bezparametrową pm() rysującą dwie koło siebie litery P oraz M. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji pm(). |
|
|
| Napisz funkcję bezparametrową logo() rysującą logo na środku ekranu. |
|
|
| Przy projektowaniu loga możesz posłużyć się pomocniczym rysunkiem. |
|
|
Napisz funkcję kwadrat(a), która rysuje ze śśrodka kwadrat o boku równym a. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji kwadrat(50) |
|
|
Napisz funkcję kwadraty(ile), która rysuje ile kwadratów. Wykonać na ekranie możliwie największy rysunek. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji kwadraty(4) |
|
|
Napisz funkcję kolorowe(ile), która rysuje ile kwadratów o losowym kolorze wypełnienia. Wykonać na ekranie możliwie największy rysunek. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji kolorowe(6). |
|
|
Napisz funkcję domek(a), która rysuje domek o długości a. Funkcja domek(a) powinna zawierać funkcje z których zbudowany jest domek, czyli: okno(a), drzwi(a), sciana(a), dach(a). Rysunek przedstawia wywołanie funkcji domek(100). |
|
|
Wykorzystując funkcję domek(a) wykonaj rysunek domków w perspektywie. |
|
|
W celu dokładnego rozmieszczenia poszczególnych elementów można posłużyć się rysunkiem pomocniczym. Nietrudno zauważyć, że pojedyncza krateczka na rysunku to 1/8 długości domku. Dla ułatwienia dach zrób z trójkąta równobocznego. |
|
|
Wykonaj projekt bloku pokazanego na rysunku obok. Dla ułatwienia narysowano siatkę. Napisz funkcję blok(a), gdzie parametr a oznacza wymiar pokazany na rysunku. Podziel projekt na mniejsze funkcje: okno(r), drzwi(r), dach(r) okna(r), gdzie parametr r oznacza długość pojedynczego kwadratu siatki. |
|
|
Wygląd drzwi w powiększeniu. |
|
|
wywołanie funkcji okna(30) |
|
|
wywołanie funkcji dach(30) |
|
|
Wywołanie funkcji blok(100). Zadbaj, aby wrócić zółwiem do miejsca, z którego zaczął rysować. |
|
|
Napisz funkcję osiedle(a, ile), gdzie parametr a oznacza dlugość podstawy budynku, a ile liczbę budynków w perspektywie. Długości podstaw kolejnych domków zmiejszają się o 10%.Wywołanie funkcji osiedle(100, 3). Wróć żółwiem do początku. |
|
|
Napisz funkcję choinka(a, ile), która rysuje choinkę zbudowaną z ile trójkątów równobocznych o długości podstawy dolnego trójkąta (największego) równej a. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji choinka(150,3). Program podzielić na mniejsze funkcje np: podstawa(a), bombka(a), czubek(a), trojkat(a), trojkat_z_bombkami(a),. Do funkcji możesz przekazać dodatkowo kolor obiektu. Staraj się rysować obiekty ze środka boku. |
|
|
Napisz funkcję literaE(a) rysującą literę E, Parametr a określa długość najkrótszego boku litery. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji literaE(40). |
|
|
Napisz funkcję literyE(a) rysującą litery E ułożone w niewidocznym kwadracie o boku równym a. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji literyE(200). Zadbaj o to, żeby wrócić żółwiem do punktu startowego. |
|
|
Napisz funkcję caly(a) rysującą przedstawiony rysunek. Parametr a określa długość boku kwadratu. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji caly(400). |
|
|
| Napisz funkcje: luk(kat, krok) rysującą łuk, którego parametr kat określa kąt α z krokiem określonym parametrem krok. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji luk(70,4). (Powtarzaj kat razy sekwencję: Żółwik porusza się o krok i skręca w prawo o 1°) |
|
|
| Napisz funkcję platek(kat, krok, kolor) rysującą płatek składający się z dwóch symetrycznie ułożonych łuków zdefiniowanych parametrami kat oraz kolor wypelniony kolorem kolor. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji platek(60, 2, "red"). |
|
|
| Napisz funkcję korona(kat, krok, kolor) rysującą koronę przedstawioną na rysunku. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji korona(60,2,"yellow"). |
|
|
| Wykorzystując zdefiniowane funkcje narysuj kwiat przedstawiony na rysunku. |
|
|
| Napisz funkcje: kwadrat(a) rysującą kwadrat o boku a, trojkat(a) rysującą trójkąt równoboczny o boku a, podstawka(a, b) rysującą prostokąt o szerokości a i wysokości b. Rysunki przedstawiają wywołania funkcji kwadrat(30), trojkat(30), prostokat(60, 20). |
|
|
| Napisz funkcję seria(w, ile) rysującą rząd ile kwadratów ułożonych w kierunku patrzenie żółwia o bokach równych w. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji seria(25, 4). Zadbaj o to, żeby wrócić żółwiem do punktu startowego. |
|
|
| Napisz funkcję dzwig(w, ilew, ilesz) rysującą dźwig przedstawiony na rysunku. Parametr w określa długość boku kwadratu, ilew liczbę kwadratów w pionie, ilesz liczbę kwadratów w poziomie. Rysunek przedstawia wywołanie funkcji dzwig(25, 7, 8). |
|
|
| Rysunek przedstawia wywołanie funkcji dzwig(15, 10, 11). |
|
|
| Zmodyfikuj funkcję kwadrat tak, aby kwadrat miał widoczne przekątne oraz napisz funkcję bezparametrową budowa() przedstawiającą trzy dźwigi. Rozmieść rysunki tak, aby się nie dotykały i miały różne rozmiary. |
Rozwiąż dowolne inne zadanie ze strony W. Gajdy
|
|
| Narysuj na formularzu rysunek przedstawiony powyżej. Wykorzystaj odpowiednie funkcje do rysowania kształtów klasy Canvas. Postaraj się zrobić możliwie największy rysunek w oknie o wymiarach 450x500. |
|
|
| Rysunek pomocniczy |
|
|
Napisz funkcję nwd(a, b), która zwróci nwd dwóch liczb, a następnie przygotuj graficzny interfejs użytkownika według wzoru. |
|
|
| Używając bibliotek Pygame napisz program odbijającej się piłeczki od krawędzi okna. Potrzebna grafikę przygotuj w programie GIMP. |
|
|
| Napisz prostą grę polegającą na odbijaniu piłeczki paletką. Punkty oraz sterowanie paletką (myszka, klawiatura) zaprogramuj według uznania. |

